Thursday, March 5, 2015

2015. március 1. - 2015. március 4. - London

2015. március 1.
Kissé zavart vagyok, elszoktam az utazástól, nem találok semmit, ide-oda pakolgatok. Véletlenül a nagyméretű feladott poggyászt fizettem be a nagyméretű kézipoggyász helyett, pedig direkt kerestünk egy jó új nagyméretű kézitáskát a Wizzair 56x45x25-ös méretéhez.

Utazás eseménytelen, utálatosan low cost szerviz és gép. Busz a helyén, elég lassú, 80 perc. Katiék várnak a Victoria buszpályaudvarán.

Hova is menjünk? nincs jobb ötletük, mint a South Bank Centre "kulturális" ház, ahova elbuszoztunk, de sajnos nem volt benne semmi különös esemény. (Nem sikerült jól átadnom Katinak, hogy valami olyan szívesen látott délutáni esti programot válasszanak ki, ahova meghívhatom őket.) Így aztán a South Bank művelődési házban ittunk kávét, Michael is megérkezett, üldögéltünk és megették a dobostorták nagy részét. Beszélgettünk, megnéztük az éneklő liftet (földszinttől a tetőig egy kórus énekli szép glisszandókkal a szintek nevét.)

Kiderül, hogy Yaelnek még van leckéje, és amúgy nincs last minute portal valami jó kis showra, ezért hazamentünk. Michael biciklivel jött-ment, mi buszoztunk.

A busztól a házig való gyaloglás közben Kati tapintatosan figyelmeztet, hogy a lakásban egy kicsit büdös van, mert beköltözésük után sok patkány volt az előzőleg elhagyott lakásban, és patkányirtás után a padló alatt maradtak patkányok, amiket nem takarítottak ki, és van egy kis szaguk. (Én később semmi ilyet nem éreztem.)  A másik figyelmeztetés, hogy vannak szép kövér legyek, feltehetően a patkányokból. De nem volt veszélyes, talán a 2 nap alatt láttunk 5 darabot, de azok valóban jó kövérek voltak. Innen szép nyerni.

ez itt a lakás bejárata
A lakás takaros, tipikus sorházas, mini elő- és hátsókertes földszinti 1 nappali, 2 hálószoba, fürdőszoba, konyha, plusz egy pár zeg-zug mosógépnek, szárítógépnek. Tisztaság, és viszonylagos rend. A hátsó kertben bicikli roncstelep és open air szerelde. Fűtés 16,5 fokra van állítva, úgy tűnik, hogy csak Kati fázik, de ő gyakran kabátban van. Világos minden helyiség, a padló kissé hepe meg hupa, főleg a konyhában. mikro, sütő, elszívó, légszárító van (ez utóbbit nem használják, inkább letörlik az ablakot, meg szellőztetnek). Jobban érzik itt magukat, mint a régi helyen.

Michael vacsorára halat süt, Kati póréhagymalevest csinált. Evés előtt Hannával, Yaellel beszélgettünk, találós kérdéseket, barkochbát játszottunk, stb. Szépen megterítettek, körülültük a nappaliban az asztalt, jó hangulat volt. Gyerekek kicsit visszafogottak voltak. El is mentek aludni, mintegy 9:30-kor.
Mi éjfél utánig lelkiztünk, elemeztünk anyagi helyzetet, konfliktusokat, hogyan éljünk, hogyan éltünk, család stb. Jelenleg nincs önkormányzati támogatásuk, rettenetes bürokrácia lenne elintézni, és mivel most éppen ki tudnak jönni a pénzükből (ha Michael dolgozik), Kati nem is szeretne megint kapni, inkább szabad akarnak maradni. (Ezt talán majd felülvizsgálják). jelenleg mintegy 30000 fontnyi adósság után fizetnek részletekben, amit kell. Ebből kettő bírság, valami rosszul kitöltött űrlapok miatt (jogosulatlanul felvett támogatás), 4000 font hitelkártya tartozás, és némi tanulmányi hitel.
Most, hogy támogatás nélkül is ki tudnak jönni a pénzükből és fizetik részletekben az adósságot, megnyílik a tér a feljebb lépéshez.

Lehetőségek a kitörésre:
1. önkormányzati támogatás mégis,
2. a  büntetések egy részének újratárgyalása (a jogosulatlanság azt jelenti, hogy hogy pl. nem Michael lett volna jogosult, hanem Kati, és így rosszul igényelték. Nem egészen világos).
-         3. Többet dolgozni (Kati napi 2-3 órát tud csak dolgozni, nem világos, hogy mikor tudja magát terhelni többel. Michaelnek is vannak még üres órái.
-          4. jobban gazdálkodni, tervezni.

Szívesen és átélve panaszkodnak egymásra. Nehéz négyszemközt beszélgetmi. Jelenlétemben jobban sikerült. Michael nehezen uralkodik magán.
A gyerekek jól tanulnak, jónak tűnnek az iskolák.
Michael munkája érdekes, szereti. Lényegében egyedül van a vállalkozásban, a tulajdonos és főnök teljesen ráhagyja a dolgot. Mint másnap kiderült, meg is kínálta Michaelt, hogy vegye meg a vállalatot. Ezt nehezen látom, hacsak az eladó nem ad köcsön, és a bevételből kell fizetni. Ár még ismeretlen, nem látta Michael a mérleget.
A munka úgy néz ki, hogy hétközben nagyobb vállalatoknál (irodáknál) szolgálja ki a biciklivel bejárókat, szombaton, meg az egyik piacon van sátra. On the spot szerviz kp fizetés. Van egy furgonja, számítógépe, szerszámai, alkatrész készlete, szokott biciklit is építeni..

2015. március 2.
Yael-t elviszi az apja, mi Katival Hannát gyalog a suliba. kb. 20 perc gyalogút mindenki vidám, gyülekező az iskolaudvaron, kontakt idő mindenkinek, lehet megfigyelni a gyerekeket, beszélgetni mások gyerekével, szülőkkel. A tanár az udvaron veszi át az osztályt.
Találkozunk egy hölggyel, akinél kati szokott takarítani baroness, felsőházi tag, aki a liberális demokrata pártnak segít időnként kampányolni, és emiatt most Katit kéri meg, hogy két hónapon keresztül reggel korán beadják hozzá a saját gyereküket, akit együtt visz majd Kati Hannával a suliba, némi fizetségért.

Ezután hazamegyünk Katival, mert fázik, teázunk. Beszélgetünk. További poklok bugyrai. Később elbuszozunk a munkahelyére. Westminster, Big Smith Street. Én sétálok, Westminster Abbey, Parlament, Big Ben, Temze. Kínai leves, fish and chips. (nem volt jó, se majonéz, se só).
Munka után buszozás Hannáért, Onnan haza vidám séta. Játék, duma, hegedű. Elmegyünk vacsorázni egy marokkói étterembe. nagy tál, és kuszkusz merguez, de csak közepes.

Mindenki fáradt, gyerekeket kivéve, akik kukorékoltak sokáig, leállíthatatlan hegedülés, kiderül, hogy még gyorsolvasók is a gyerekek, legalábbis Yael biztosan. További beszélgetés helyett alvás.

2015. március 3.
Reggeli séta a suliba. Utána elmentünk a Shard-hoz, nem mentünk fel 30 fontért. Közelről, és a londoni épületek rendetlenségében nem látszik olyan nagy számnak. Persze jó magas. Vissza a Westminsterbe,. Kati bemegy dolgozni. Én megint séta. Rábukkantam a Legfelsőbb bíróságra (The Supreme Court of the United Kingdom), ahová beültem egy tárgyalásra (3 afgán származású gyerek sorsáról), meg a bírósági múzeumba. Az EU harmonizáció miatt kellett nekik is teljesen szétválasztani a törvényhozó is és igazságszolgáltatási hatalmi ágakat, és emiatt 2009-óta van ilyen bíróságuk, amelynek nincs köze a parlamenthez.

Munka után Katival is kinai leves. Beszélgetés, körben forgás, hogy is lehetne valamit kitalálni, megoldani, másképp tenni....

Buszozás, iskola, tanárok nyílt délután tartanak,  prezentálják, hogy mit tanítanak mostanában. Ajándékot kapok Hannától. Egy kislányt hazakísérünk. Megismerkedem Kati egyik barátnőjével (Libus, cseh nő, 3 gyerekkel, elváltan küzd ő is.). Egy másik barátnő beállít otthonra, mert esetleg majd jönne Pestre fogat csináltatni, és esetleg majd nálunk lakhatna. Némi small talk, és elmegy-

Yael iskolai egyenruhában

Vacsora előtt skype találkozó Csengével és Borókával.  Nagy bolondozás volt.

A gyerekek iskolájában tanítanak programozást. Elsősorban a scratch-ot használják. Ez letölthető, és offline is használható. Hanna több tucat kisebb játékot eszkábált össze, és ahogy mutogatta nekem, úgy belemerült egy ötlet megírásába, hogy alig lehetett vacsorázásra rávenni.

Vacsora sült hal, brokkoli, meg a közben sütött palacsinta. Beszélgettünk hogy valami táblázatkezelővel kellene nekik használni a pénzügyeik kezelésére. Ehhez a gépükön nincs office, tehát csak a Google.drive lehet alkalmas, de nem merültünk bele a dologba, mert Michael nem a saját nevén van bent a Google-ben. Erről majd még beszélünk.

Michael nagyon fáradt volt, sokat dolgozott, reggel korán kell kelni, ezért nem megyünk mélyebben a részletekbe. Különösen azért mert Yael már tud excellel dolgozni, egyszerűbb függvényekkel is, tehát tud nekik segíteni.

2015. márc 4.
5:30-kor Michael visz a Victoriára,. A buszban nem lehet kp fizetni a jegyért. későbbi busszal megyek, alig érem el a repülőt.

Végül minden jóra fordul.