Tuesday, August 13, 2013

2013. augusztus 12. New York

Félig megírt bejegyzésem, mentés hiján elszállt.

Reggel, most más szokássá válik?, fél ötkor ébredek. Van idő egy kicsit írogatni,  keresgélni, gondolkodni. Reggelre befaljuk a vacsoramaradékot.
Megcélozzuk a Guggenheim múzeumot. Bizonyíték:
 Kicsit korábban érkezünk, igy benézünk a Central parkba megnézni a nagy víztározót, a reggeli futókat, a halakra vadászó kacsákat és úgy egyáltalán. Reggeli zuhé után párás levegő, izzadás. Még babakocsival futó jogger is van. Nincs kire hagyni a gyereket. A múzeum mellett álló templom egy kissé elüzletiesedett
úgyhogy belepisilünk, és átmegyünk a múzeumba.
A Guggenheim nagy meglepetést okozott, nem a szokásos képek, hanem James Turrel szeptember 25-ig nyitva lévő kiállítása miatt teljesen átalakult, rá se lehet ismerni. Az eredeti, kiállítótérként is működő rotondba egy sátorszerű bélés került, a spirálban futó emelektekről elkerültek a képek, a sátrat alulról lehet látni a fogadószinten, ahol a nép elájul a látványtól. A fénynek  ledek változó világításával totális érzék  csalódást okozó fokozásával a látogatót fejbevágja. Mi is mintegy 20 percet üldögéltünk hanyattdőlve, főleg, mert nem fértünk el a földön fekvők között.

Az oldalgalériák azért Turrel egyéb műveinek bemutatása mellett gondoskodtak arról, hogy ne kelljen elmenni egy kis "igazibb festészet" nélkül.

Művészettel jóllakva, egy aranyárú fagylalt után séta a Central parkban, majd alvás egy árnyas gyepen. Ezuttal kikerüljük a Metropolitan Múzeumot, majd holnap, vagy holnapután.

Metróval le a Battery Park végébe, kihasználjuk a Szabadság szoborhoz szóló hajójegyünket a City Pass-ból. Biztonsági szűrés,
 kedves hajó, nincs tele, de eléggé imbolyog, pedig nincs is nagy hullámzás.

A kötelező gyakorlat lényegében csak a szobor talapzatának félig körüljárását jelenti egy audio guide-dal a nyakunkban, Ellis-szigeten kis se kötünk, úgyhogy csak a neten kutakodhatunk a részben persze már közismert információk után.
(Zsuzsa hajcsavarója 110 volton nem működik) nincs idő a múzeumra, szoborba való bemászásra, de talán nem is vennénk meg rá a plusz jegyet. Az azért bosszant, hogy az

A Battery-parkban némi mutatványosnézés, majd elgyalogolunk Ground Zero/WTC/Memorial centerhez. [Érdekesség: útikönyvünkben (Top 10 New York, Panemex kft. 2012) nem szerepel a World Trade Center (kivéve egyetlen mondatot a 2001-ben záródó városkronológiában), sem a Tőzsde. amely egyetlen említést sem kapott a Federal Hall mellett). Lehet, hogy ez nem is fontos.] Még nyitva van a 9/11 Memorial Park, ismét biztonsági szűrések tömege.

Két éve jártam itt, azóta persze sok minden történt.

Szép emlékmű. A medencék körüli bronz mellvédek hűtöttek, és a melegben a párás levegőból kicsapódó vízcseppek
könnycseppek asszociációját keltik. Körbejárjuk a medencéket, olvasgatjuk a neveket.

Ismét lendületes üldögélés, prospektusolvasás. Egy új torony van lényegében kész, a One World Trade Center, 1776 láb magas.
A többi épület még vagy félkész, vagy sehol.

Már elég éhesek vagyunk, lenyomunk egy Subway szendvicset, és salátát, majd Wall Street, Federal Building és Tőzsde. Sötét van, minden a helyén, ugyan zárva, de legalább vigyáznak rájuk.
Metróval hazatérünk és ennyi a mai nap.